באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

מה ההבדל בין קרוס למוטב בלבד

זמינות אמצעי התשלום, האפשרות לפיקדון מאוחר ושימוש כאשר אין מזומן זמין, הינם רק חלק מן היתרונות בתשלום בשיק הברורים וידועים לכולנו. אך חשוב לדעת כי תשלום בשיק יכול לטמון בחובו בעיות מול הוצאה לפועל ובית המשפט אם לא כותבים אותו נכון.

לכן, הכנו לפניכם מדריך מקוצר לכותב הצ'קים, בו נסביר מהו צ'ק סחיר, מה ההבדל בין קרוס למוטב בלבד, מהם הסכנות ואיך להימנע מהם.

הגבלת הסבת שיקים- מדוע זה חשוב

שימוש בשיק הינו שווה לתשלום במזומן, כלומר, כל עד לא הפכנו את השיק ללא סחיר, מקבל השיק יוכל להעביר את ההמחאה לצד ג'. על פי סעיף 7 ב"פקודת השטרות", אם לא כתוב בפירוש שהשיק אינו עביר – אז הוא עביר.

היסב שיק משמעו, העברת השיק ממוטב למוטב אחר ללא הגבלה. כאשר אתם מוציאים שיק שאינו מוגבל, ייתכן ותצטרכו לפרוע אותו לאדם שלא קיבלתם ממנו שירות ואף גרוע מכך, ייתכן ותאלצו לפרוע את השיק לפי שקיבלתם את התמורה בעבורה שילמתם את השיק. עקב כך, חשוב להגביל שיקים.

אז איך מגבילים שיקים?

בכדי להגביל סחירות שיק (הסבת שיק), יש לכתוב בשורת "שלמו ל" את המילים "למוטב בלבד", לאחר שמו של מקבל התשלום. לדוגמא, שלמו ל משה כהן- למוטב בלבד. אם כתוב בשיק שברשותכם "שלמו לפקודת", יש למחוק (סימון קו עם עט) את המילה "לפקודת".

בכדי הבטיח שהשיק לא יהיה עביר, יש לעשות את שתי הפעולות יחד- מחיקת "לפקודת" והוספת "למוטב בלבד.

אז מה ההבדל בין קרוס למוטב בלבד?
קרוס זהו שרטוט שני קווים אלכסונים מקבילים בחלקו העליון של חזית השיק. שרטוט קרוס מבטיח כי את השיק יהיה ניתן לגבות רק באמצעות חשבון בנק ולא יהיה ניתן לפדות את הסכום במזומן. שיק ללא קרוס יאפשר לכל האוחז בו ( גם אדם שגנב את השיק), לפדותו במזומן ללא עקבות.

חשוב לדעת, כי בניגוד לדעה הרווחת בציבור, שרטוט קרוס והביטוי "לא סחיר" שכותבים בין הקווים של הקרוס, אינם מגבילים עבירות. הקרוס קובע רק אם ניתן לגבות את השיק במוזמן או לאו, ואינו מגביל העברת השיק לצד ג' וכו'.

לסיכום- אילו פעולות יש לעשות בעת כתיבת שיק

על כן, בכדי להבטיח את כי פדיון השיק יתבצע בדרך הבטוחה ביותר מבחינתכם יש לעשות את הפעולות הבאות.

  • סימון קרוס בחלקו העליון של השיק- מונע פדיון של השיק במזומן.
  • לכתוב- "למוטב בלבד" ומחיקת "לפקודת"- הופל את השיק ללא עביר, מה שמונע העברתו השיק לצד ג'.
  • לא להשאיר את השיק "פתוח"- מומלץ לא לאפשר לבעל העסק לשים בשורת המוטב חתימה ובה שם העסק, אלא כתבו את שם העסק בעצמכם. כאשר אתם משאירים את השיק "פתוח" ובעל העסק שם את חותמתו, את משאירים את השיק סחיר ובכך מסתכנים בהעברתו לצד ג'.

בית מאור- שירות אמין ואיכותי בתחום הפיננסים

חברת בית מאור היא חברה עתירת ניסיון בתחום השירותים הפיננסיים. החברה מספקת מגוון שירותים פיננסיים בהם ניכיון צ'קים דחויים וצ'קים למוטב בלבד לבעלי עסק וללקוחות פרטיים בצורה הבטוחה, המהירה והנוחה ביותר.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: