באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

האם עדיף להפקיד צ'קים דחויים בבנק, או לבצע ניכיון שיקים?

אף על פי שכיום ניתן לבצע עסקאות בחלוקה לתשלומים באמצעות כרטיס האשראי, עדיין תמצאו עסקים, חברות, ספקים ואף אנשים פרטיים המעדיפים במקרים רבים לבצע עסקאות בתשלום באמצעות צ'קים דחויים. מה עדיף לעשות כאשר בידך צקים דחויים? האם כדאי להפקידם ישירות בבנק ולחכות עד מועד הפירעון, או אולי לפנות לניכיון שיקים ולקבל את תמורתם כבר עכשיו? סיבות בעד ונגד לכל אחת מהאופציות – במאמר הבא.

מדוע לעבוד עם צ'קים דחויים?

חברות ועסקים המעוניינים להקל על לקוחותיהם בוחרים לאפשר תשלום בצ'קים דחויים. כך תנאי התשלום מאפשרים ביצוע עסקאות רבות יותר, כיוון שלקוחות המחכים לסכומי כסף עתידיים יכולים לשלם היום בצ'ק דחוי, שייפרע לאחר כניסת הסכום העתידי לחשבונם.

הפקדת שיקים דחויים בבנק

הפקדת צ'ק דחוי בבנק כרוכה בהמתנה לפקיד, בחתימה על המסמכים הדרושים ובתשלום עמלה. הבנק שומר את השיקים ופורע אותם במועד הנקוב. במקרה זה, אתם פוטרים את עצמכם מן הצורך לזכור להפקיד את הצ'ק במועדו, וכן מן הדאגה שמא יאבד לכם עד מועד הפירעון. בנוסף, העמלה קבועה וידועה מראש, ואינה תלויה בסכום הנקוב. הרווח שלכם הוא שאינכם צריכים לדאוג למשמר צ'קים דחויים. המינוס הוא שהפירעון אינו מידי ושעליכם עדיין לשלם עמלה, וכמו כן, שלא מבוצעת בדיקת אמינות לצ'קים.

ניכיון שיקים

כשאתם פונים לחברה המבצעת נכיון שיקים, אתם מעבירים לחברה צ'קים דחויים. החברה מבצעת בדיקה של הצ'קים, ולאחר אישור תקפותם, סכום הפירעון – ובניכוי עמלה שסוכמה ביניכם מראש – עובר מידית הסכום לחשבונכם. הפלוסים של ניכיון צ'קים הם שהסכום מועבר באופן מידי לחשבונכם, כך שתזרים המזומנים אינו נמצא במינוס. בנוסף לכך, איכות השיקים נבדקת, כך שאתם יכולים להיות שקטים. המינוס הוא שאתם משלמים עמלה התלויה בסכום השיקים.

לסיכום

כמו הרבה שאלות בחיים, גם לשאלה מה עדיף – להפקיד צ'קים דחויים בבנק או לפנות לחברה המבצעת ניכיון צ'קים – אין תשובה אבסולוטית. התשובה הנכונה עבורכם תלויה בתנאים. אם בידיכם שניים או שלושה צ'קים דחויים שאתם חוששים לאבד ואינכם במינוס, עדיף לכם להפקיד את השיקים הדחויים בבנק ולפטור את עצמכם מהדאגה לזכור היכן הנחתם אותם, ומתי מגיע מועד פירעונם. אם אתם בעלי עסק מסודר שאינו מצוי בקשיי נזילות, מן הסתם עדיף להשאיר את הצ'קים מתויקים במקום הנכון, כך שבמועד פירעונם האדם האמון על כך ידאג להפקידם בבנק. לעומת זאת, אם אתם בעלי עסק המצוי בקשיי נזילות ובעל תזרים מזומנים שלילי עקב ריבוי שיקים דחויים, הרי שניכיון צ'קים ממש הומצא עבורכם.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: