באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

כללים חשובים לכתיבה של צ'ק

עסקים רבים, וכן אנשים פרטיים, מעדיפים גם בימינו לבצע עסקאות בצ'קים. לתשלום בצ'ק יתרונות ידועים, אך גם סיכונים. הסיכונים קיימים הן מצד הלקוח המשלם בשיק, והן מצד ספק השירות, המקבל את התשלום. כיצד ניתן להימנע מסכנות ומטעויות בכתיבת צ'קים, מצ'קים חוזרים בשל טעויות ומזיופים? על כך – בשורות הבאות.

מבט כללי

השיק הוא מעין שטר התחייבות לתשלום עבור סחורה או תמורת שירות. מנפיק השיק מתחייב להעביר את הסכום הנקוב לספק הסחורה או השירות, כאשר התשלום בפועל מבוצע על ידי הבנק בו מנוהל חשבונו של החייב. בעבר, תשלום בשיק היווה אמצעי בטיחות למניעת גניבה או אובדן הכסף, במקרים בהם דובר בתשלום שיועד למען מרוחק.

כיום שיקים משמשים בעיקר בעסקאות בהן נדרשת התחייבות מראש לתשלומים קבועים כמו שכר דירה, או בעסקאות גדולות בהן מספק השירות מאפשר תשלום דחוי על מנת להקל על הלקוח. עסקים המבצעים עסקאות רבות בשיקים פונים בעת הצורך לחברות המבצעות ניכיון צ'קים, על מנת לשפר את תזרים המזומנים.

כתיבה נכונה של שיק

בכדי למנוע טעויות, הסתבכויות ותקלות, עליכם להקפיד על מספר כללים פשוטים.

  • כתיבה ברורה ואחידה – הקפידו למלא את כל הפרטים באותו עט, הקפידו על כתב קריא וברור הן בספרות והן באותיות, והשתמשו בעט כחול או שחור בלבד. בכתיבת הסכום, הן במילים והן בספרות, הקפידו על מניעת אפשרות להוספת ספרות, כך שלא ניתן יהיה להגדיל את הסכום ללא ידיעתכם.
  • קרוס – בהנפקת פנקס השיקים הקפידו שיופיע "קרוס" – שני קווים אלכסוניים בחלקו העליון של השיק. קרוס מונע פדיון של הצ'ק במזומן בבנק, ומחייב את מקבלו להפקיד את הסכום בחשבונו. קרוס יגן עליכם ממצב של זיוף ויאפשר מעקב אחרי הפעולה, שכן לכסף יש כתובת – חשבון הבנק של מקבל הצ'ק.
  • הגבלת סחירות – על מנת למנוע העברה של השיק לגורם נוסף, ביכולתכם לבקש מהבנק להנפיק צ'קים עם הרישום "למוטב בלבד", שפירושו כי רק המוטב הרשום על גבי השיק רשאי לפדות אותו. בנוסף, ביכולתכם להוסיף כיתוב זה בכתב יד בעת הצורך.
  • תאריך – חשוב להקפיד על רישום תאריך תשלום בעת מתן השיק, למניעת הפתעות לא נעימות.

לסיכום

לעבודה עם שיקים יש יתרונות, הן עבור הספק והן עבור הלקוח. בתור לקוח המשלם בשיק, עליך להקפיד על רישום נכון, מדויק ומפורט על מנת שלא תיחשף להונאות ולסיבוכים, ובתור ספק המקבל תשלום בשיק, עליך לוודא שהלקוח אמין ושהשיקים תקינים. במקרה בו אין הדבר כך, גם חברות המבצעות נכיון שיקים לא יוכלו לעזור לך לקבל את כספך.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: