באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

מדוע הבנקים מצמצמים משמעותית את דלפקי הבנקים?

בשנת 2015 היו רווחי הבנקים הגדולים בישראל במגמת עלייה לעומת שנת 2014, ונראה כי גם סיכום שנת 2016 לא יהיה מאכזב עבור הבנקאים. למרות זאת, הולכת ונפוצה תופעת סגירת הסניפים וצמצום עמדות הטלרים בסניפים הקיימים. כיצד זה משפיע על הלקוחות, ומה מניע את התופעה?

קדמה וטכנולוגיה

ככל שטכנולוגיות המחשוב והרשת משתכללות, יותר ויותר פעולות מבוצעות באמצעות האינטרנט. עבור הבנקים זו אפשרות לצמצם כוח אדם ולהפחית עלויות שכר, לחסוך עלויות תחזוקה ותפעול של סניפים שנסגרים מחד, ומאידך לאפשר ללקוחות שאינם מאותגרים טכנולוגית ליהנות משירותי בנקאות זמינים ויעילים באמצעות האינטרנט. עבור הלקוחות הצעירים יותר, זהו עידן חדש ונוח, בו אינך צריך לכתת רגליים לסניף הבנק בכל פעם שברצונך לבצע פעולה כלשהי, אולם עבור אוכלוסייה מבוגרת יותר החידושים מהווים הרעה בתנאי השירות.

יחס אישי בסניף הקרוב לבית

כאמור, הקדמה משרתת היטב את הדור הצעיר, אולם עבור האוכלוסייה המבוגרת קצב השינויים במקרים רבים מאתגר מדי. למרבה הצער, המגמה של סגירת סניפים וצמצום עמדות טלרים בבנק מותירה את האוכלוסייה המבוגרת ללא מענה הולם לצרכיה. בנוסף לכך, רבים מעדיפים את היחס האישי ואת התקשורת הישירה עם פקיד הבנק שלהם על פני יעילותו הקרירה של המחשב, שכן המחשב לא ישאל אותך מה שלומך ומה עם הילדים, ולא ייעץ לך לגבי אפיקי השקעה, לא יציע תוכניות חיסכון וכדומה.

פיקוח

מכיוון שמגמת סגירת הסניפים וצמצום דלפקי השירות בבנקים צוברת תאוצה, ראו לנכון בבנק ישראל להורות לבנקים לבצע את השינויים תוך שמירה על רמת שירות נאותה ללקוחות שאינם מבצעים פעולות דרך האינטרנט. הבנקים מחויבים להתחשב באופי אוכלוסיית הלקוחות ובצורכיהם בעת שהם שוקלים אם לסגור סניף או לצמצם דלפקים, וכל סגירת סניף תידרש לאישורו של המפקח על הבנקים. בנוסף, בנק ישראל קובע כי בכל מקרה של סגירת סניפים או צמצום עמדות פקיד, על הבנקים לדאוג לפתרונות שירות הולמים עבור האוכלוסייה הנפגעת מן המהלך.

פתרונות

בנק ישראל מורה לבנקים למקם את טובת הלקוחות במקום הראוי לה בשיקולי סגירת סניפים וצמצום דלפקים. על הבנקים לגבש מדיניות סגירת עמדות וסניפים שנתית ולהגישה לאישור, יחד עם נתונים נדרשים על מאפייני קהל לקוחות הסניף. בנוסף, על הסניף להודיע ללקוחותיו על שינויים עתידיים 60 יום מראש, ולכלול בהודעה את החלופות שעומדות לרשות הלקוחות. כאשר מצמצמים עמדות פקיד, על הבנק להציב דיילים שינחו את הלקוחות וידריכו אותם במעבר לביצוע פעולות בצורה דיגיטלית, וכן הבנק נדרש להכשיר את צוות עובדי הסניף, כך שיוכלו לתת עזרה ומענה ללקוחות מתקשים.

לסיכום

קשה, אם לא בלתי אפשרי, לעצור את ההתקדמות הטכנולוגית, אולם הבנקים מחויבים לספק לכל קהל הלקוחות שלהם שירות הולם. שיקולי רווחיות והתייעלות – כבודם במקומם מונח, ולמרות זאת, גם בעידן המחשב והאינטרנט אנושיות ויחס נאות לכל לקוח חייבים להיות חלק מניהול ראוי של כל בנק.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: