באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

הבנקים מתמקדים בלהבטיח הבטחות – ומגבילים את הצמיחה בעסקים הקטנים

מקורות מימון מעטים הם אולי אחת הסיבות העיקריות לצמיחה האיטית והמוגבלת מאד, במרבית הפעמים, של עסקים בינוניים ובעיקר של עסקים קטנים. נכון להיום, ישנם בישראל בסביבות 500,000 עסקים בינוניים וקטנים, כשכל אחד מהם מעסיק לכל היותר 100 עובדים. עסקים אלה, המייצרים את מרבית התוצר במגזר העסקי ואת מרבית מקומות התעסוקה בשוק כיום, מסייעים לא מעט לצמיחה במשק וידועים ככאלה, החסינים מפני משברים כלכליים גלובליים.

המצב כיום

נכון להיום, הבנקים הם אלה האחראיים על האשראי של העסקים הבינוניים ושל העסקים הקטנים. מכיוון שאין כמעט אפיקי מימון חוץ בנקאיים, העשויים להוות חלופה לבנקים, נאלצים העסקים בישראל כיום להתמודד עם שמרנות וזהירות יתר מצדם של הבנקים, בכל הקשור להקצאות אשראי. לאור היכרות עם חשיבותם הרבה של העסקים הבינוניים ושל העסקים הקטנים, ומתוך מטרה לסייע להם בצמיחה, החלו לפעול – כחלק ממיזם של משרד הכלכלה – שתי קרנות השקעה המיועדות לתמיכה בעסקים הבינוניים והקטנים.

אחת מהן, קרן השקעות לצמיחה, הראתה הישג משמעותי לאור גיוס של כמעט חצי מיליארד שקלים. מבין המשקיעים בקרן אפשר למצוא את מיטב דש, את איילון ביטוח, את אלטשולר שחם, את אוניברסיטת בן גוריון, את האוניברסיטה העברית וכמובן גם את מדינת ישראל.

יתרונותיה של הקרן החדשה ופתרונות נוספים

הולדתה של קרן זו הגיעה לאחר שזיהתה המדינה את מקומות המימון המוגבלים מאד לעסקים הבינוניים ולעסקים הקטנים ואת הבנקים ככאלה המונעים את צמיחתם לאור תנאיהם הדרקוניים. הביקוש וההיענות לקרן ההשקעות החדשה הם אדירים, ונראה כי בעלי העסקים מזהים אט אט את הצורך בפתרון חלופי ואת הידיעה כי הוא אכן מתאים, רלוונטי ובעיקר גם אטרקטיבי מאד.

קרן זו והקרן הנוספת לא נועדו, על פי דבריו של יושב ראש ועדת ההשקעות, צבי זיו, להוות חלופה לבנק, אלא לתמוך בתכניות הצמיחה של העסקים. הדבר נעשה בפועל על ידי מתן הלוואות לעסקים, על ידי השקעה הונית או על ידי שילוב בין שתי האפשרויות. בעזרת כספי הקרן יכולים העסקים לבנות ולהרחיב את מבניהם, לרכוש פסי ייצור חדשים, להתרחב לכיוון יעדים בחו"ל, להתמודד מול מתחרים אך בעיקר להשתחרר מחנק הבנקים, שהיוו עד היום הפתרון המימוני היחידי שהוצע להם.

מעבר לכך, כדאי לזכור שעומדים לרשותם של העסקים פתרונות נוספים שיכולים לסייע להתנהלותם הכלכלית. בית מאור, נכיון צקים לעסקים. מדובר בחברה לנכיון צקים המחליפה את הבנק ומציעה שירות שוטף לעסק על ידי החלפת צ'ק דחוי בכסף שהוא מיידי. כך העסק איננו נפגע וממשיך את פעילותו ללא כל עיכוב.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: