באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

הכללים לניהול תזרים מזומנים בעסקים קטנים ובינוניים

התנהלות מוצלחת של עסק מחייבת ניהול תזרים מזומנים נכון, על מנת שלא יוחמצו עסקאות עקב חוסר יכולת לגייס את הכסף הנחוץ באותו רגע. בנוסף, כדאי למנוע את מרוץ העכברים האינסופי של לקיחת הלוואה למימון עסקה, תשלום ריביות גבוהות על חריגות ועל ההלוואות שלקחתם וכן הלאה.

מהו תזרים מזומנים

תזרים מזומנים הוא מיפוי המשאבים הכספיים של העסק, המאפשר לך כבעל העסק לדעת בכל רגע נתון מה היכולת הפיננסית הזמינה שלך, כמה כסף חייבים לך ומה ההוצאות וההכנסות הצפויות לעסק בחודשים הקרובים. ניהול נכון של תזרים המזומנים בעסק יאפשר לך לתכנן את הפעילות העסקית בדייקנות, מבלי להזדקק להלוואות דחופות ומבלי להיכנס לחובות ולמצוא עצמך בלא כסף נזיל למימון עסקאות. כיצד תיצור תזרים מזומנים נכון עבור העסק שלך?

מעקב אחרי הוצאות, התחייבויות והכנסות

ראשית, עליך לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים לתזרים המזומנים שלך. כל הוצאה עתידית וכל התחייבות צריכות להיות מחושבות ומתועדות, כולל מועד התשלום. בדומה לכך, כל הכנסה עתידית צריכה להיכלל בתחשיב. יש לוודא שבכל רגע נתון יהיה כסף זמין לעסק, להוצאות אותן אין ביכולתך לצפות. הרישום צריך להיות מדויק ומלא, כל הוצאה והכנסה חייבת להירשם, על מנת שתדע היכן אתה עומד.

גבייה סדירה

יש להקפיד על גבייה סדירה של תשלומים. עסקים רבים נוהגים לקבל תשלום בצ’קים דחויים, ואם זה המצב בעסק שלך – אתה עלול למצוא עצמך במינוס, אף על פי שתיאורטית העסק אמור להיות בפלוס. במצב כזה כדאי לשקול פנייה לחברה המבצעת ניכיון שקים, על מנת לאזן את תזרים המזומנים. חברות המבצעות ניכיון צ’קים משלמות לך את המגיע לך, ובתמורה פודות את הצ’ק לחשבונן בבוא הזמן. ניכיון שקים מאפשר לעסק שלך להמשיך לפעול, מבלי שתיכנס למצוקה פיננסית.

הקצאת משאבים

יש למנות אדם מתאים למעקב, לפיקוח ולהפקת תזרים המזומנים. אדם זה צריך להיות בעל ידע בניהול חשבונות ולהכיר את התוכנות המתאימות לניהול תזרים המזומנים. תוכל לפנות למקור חיצוני שינהל עבורך את תזרים המזומנים, או אף לעשות זאת בעצמך. אין זה משנה באיזו דרך תבחר – מה שחשוב הוא שיהיה אדם שעיסוקו הוא מעקב אחרי תזרים המזומנים, ושתהיה בידך האפשרות לדעת בכל רגע מה מצב תזרים המזומנים של העסק.

תכנון מראש

תזרים מזומנים טוב צריך לתת לך תמונת מצב נוכחית, וכן צפי עתידי לתקופה של חצי שנה, בכדי שתוכל לתכנן את פעילות העסק ביעילות. כדאי לשתף את הבנק עמו אתה עובד בתחזיות – כך תקבל הכרה, הערכה ושיתוף פעולה מן הבנק. הקפד לתכנן את פעילות העסק כך שתמיד יהיה לך כסף זמין: עבוד עם לקוחות אמינים ובדוק אמינותם של לקוחות חדשים, על מנת למנוע תקלות. בנוסף לכך, השתדל להימנע ממצב בו רוב הפעילות בעסק תלויה בלקוח אחד, כך לא תתמוטט אם אותו לקוח יקלע לקשיים.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: