באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

טיפים להתמודדות עם צ'קים שחוזרים

צ'קים חוזרים הם תופעה מוכרת ורווחת בארץ, זו בעיה קשה בעיקר לבעלי העסקים. אמנם, אנו חיים בעידן מודרני ורובנו משלמים באמצעות כרטיסי אשראי או על ידי אפליקציות תשלום בסמארטפון, אך עדיין ישראלים רבים משלמים בצ'קים, בהם גם עסקים המשלמים לספקים שלהם באמצעות צ'ק דחוי.

מהן הסיבות העיקריות לצ'ק חוזר?

באופן כללי כאשר אנו מקבלים הודעה על צ'ק חוזר אנו משוכנעים שהסיבה לכך היא שאין מספיק כסף בחשבון הבנק כדי לכסות את התשלום. למעשה, יש מספר סיבות לצ'קים חוזרים ובהתאם לסיבה יש אפשרויות שונות להתמודדות עם התופעה הרווחת. הסיבות העיקריות לצ'קים חוזרים הן:

  •         תקלה טכנית –במקרים מסוימים הסיבה לצ'ק חוזר נובעת מכשל טכני, לדוגמה תאריך שגוי, חתימה שונה מהחתימה המופיעה בבנק, חותמת חסרה וכדומה. בדרך כלל אלו טעויות הנגרמות בגלל חוסר תשומת לב.
  •         אין כיסוי מספיק (א.כ.מ) –הסיבה העיקרית לצ'קים חוזרים נגרמת בגלל צ'ק ללא כיסוי. הבנק לא מכבד את הצ'ק בגלל שאין מספיק כסף בחשבון הבנק של כותב ההמחאה, יש מקרים בהם הטעות נעשתה בתום לב.
  •         חשבון מוגבל –כאשר חשבון הבנק הופך למוגבל, הבנק לא יכבד צ'קים שפוזרו על ידי בעל החשבון. זו סיבה שכיחה יחסית לצ'קים חוזרים.
  •         חשבון לא פעיל –יש מקרים בהם הלקוח שילם לעסק בצ'ק דחוי, ועד תקופת הפירעון הוא סגר את החשבון שלו בבנק לכן לא ניתן לכבד את הצ'ק והבנק מחזיר אותו.
  •         הוראה לביטול הצ'ק –החוק מאפשר ללקוחות להתקשר לבנק ולבטל צ'ק, במקרים מסוימים הלקוח מבטל את הצ'ק בגלל חוסר שביעות רצון ממוצר או שירות.
  •         צ'ק לא סחיר –אם כתוב על הצ'ק למוטב בלבד הוא אינו סחיר ואין אפשרות להעביר את הצ'ק לגוף שלישי.

מה לעשות במקרה של צ'קים חוזרים?

כל בעלי העסקים נאלצים להתמודד עם תופעת הצ'קים החוזרים. לאחר קבלת עדכון מהבנק על צ'ק חוזר חשוב לברר מהי הסיבה בגינה הצ'ק חזר ובהתאם לכך יש לפעול. אחת האפשרויות היא לפנות ישירות ללקוח ששילם לכם בצ'ק שחזר, לעדכן אותו ולדרוש ממנו צ'ק חדש. אם הצ'ק חזר בגלל תקלה טכנית, רישום למוטב בלבד או סגירת חשבון, ברוב המקרים הלקוח יתנצל, יבין את הבעיה ויכין לעסק שלכם צ'ק חדש.

אם מדובר בלקוח בעייתי שפיזר צ'קים למרות שהוא יודע שאין להם כיסוי, כדאי לפנות לעורך דין מנוסה ולפעול בדרכים משפטיות וחוקיות נגד החייב.

הפתרון המומלץ לעסקים הוא להיעזר בשירות ניכיון צ'קים של חברה מובילה כמו בית מאור, יש אפשרות לבצע בדיקה של הצ'ק ולקבל התחייבות לפירעון שלו, זהו שירות מקצועי המבטיח ראש שקט לבעל העסק.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: