באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

מה זה חוק צ'קים חוזרים? למה צ'קים חוזרים? בואו לשמוע מה ניתן לעשות

חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981 נועד להגברת אמינות השימוש בצ'קים, לשפר את מוסר התשלומים וליצור התרעה לבעלי חשבון ממשיכת צ'קים ללא כיסוי. החוק קובע סנקציות מינהליות שניתן להטיל על המושכים צ'קים ללא כיסוי. בנוסף, החוק החדש לצמצום השימוש במזומן מגביל גם את השימוש בצ'קים, החוק קובע בין היתר שצ'קים בסכום העולה על 10,000 ₪ יותרו בהסבה פעם אחת בלבד.
למרות אפשרויות התשלום המודרניות והמתקדמות יותר כמו סליקת אשראי ואפליקציות תשלום באינטרנט, השימוש בצ'קים עדיין נפוץ ומקבול בישראל. על פי נתוני בנק ישראל השימוש בצ'קים יורד בשנים האחרונות, אך עדיין נמשכו צ'קים בסכום של 955 מיליארד ₪ בשנת 2018, הנתון משקף ירידה של 4.5% לעומת השנה החולפת.

מהן הסיבות לצ'קים חוזרים?

יש מספר סיבות העלולות לגרום להחזרת הצ'ק ולאי כיבודו על ידי הבנק. הסיבות העיקריות לצ'קים חוזרים הן:

  • כשל טכני – כותב ההמחאה טעה במילוי הפרטים, למשל תאריך שגוי, חתימה לא זהה לחתימתו במאגרי המידע של הבנק, שגיאה בכתיבת הסכום ואי ההתאמה לסכום המופיע במילים ועוד.
  • א.כ.מ (אין כיסוי מספיק) – הסיבה הנפוצה ביותר לצ'קים חוזרים. הצ'ק מוחזר על ידי הבנק מאחר ובמועד הפירעון של ההמחאה אין מספיק כסף בחשבון של הלקוח כדי לכסות את הסכום הנקוב בצ'ק.
  • חשבון בנק מוגבל – אם חשבון הבנק של הלקוח מוגבל הבנק לא יכבד את הצ'ק ויחזיר אותו.
  • נתקבלה הוראת ביטול – לקוח יכול לשלוח הוראה לבנק שלו ולבטל את הצ'ק, יש לברר מהי הסיבה לביטול הצ'ק וכדאי לנסות לפתור את הבעיה מול הלקוח, בדרך כלל הסיבה היא חוסר שביעות רצון ממוצר מסוים, אך יש מקרים בהם הצ'ק בוטל שלא מתום לב.

סיבות נוספות לצ'קים חוזרים הן חשבון בנק שאינו פעיל יותר, או ניסיון להעביר צ'ק שכתוב עליו למוטב בלבד. במקרים רבים אפשר לפנות ישירות ללקוח, לשוחח עמו ולהציג את הבעיה. אם הצ'ק חזר בגלל טעות מתום לב הלקוח בדרך כלל ישתף פעולה ויכין צ'ק חדש. אם הצ'ק חזר שלא מתום לב לרוב יש לפעול בעזרת עורך דין מקצועי המתמחה בבעיה זו.

מעוניינים לבצע ניכיון צ'קים כדי לשפר את תזרים המזומנים שלכם? צרו איתנו קשר!

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: