באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

זה הזמן לקנות ולהניע את הגלגל!

משבר הקורונה שנמשך ברחבי העולם מזה מספר חודשים, הביא להאטה משמעותית בתהליכי הצריכה במגזר הפרטי והעסקי. רבים ברחבי העולם איבדו את מקומות העבודה, ועסקים קטנים רבים לא צלחו את המשבר. עובדים שכן הצליחו לשמור על מקום עבודתם, החלו לחסוך ולבזבז פחות כספים במהלך החודש, דבר שאילץ עסקים רבים לעצור את הרכישות של מלאי, ציוד משרדי, מזון לעובדים והוצאות נוספות. אך, באופן כמעט פרדוקסלי הפתרון לבעיית השיתוק הכלכלי כחברה אינו באמצעות הפחתת הוצאות אלא דווקא באמצעות הנעת הגלגל מחדש.

איך אותם 1,000 שקלים נעים בתוך המשק?

כדי להבין את תנועת הכספים בעולם ואת המשמעות של החזרת הכלכלה לקדמותה חשוב להכיר מושג בסיסי בכלכלה – הנטייה השולית לצרוך או בקיצור נש"ץ. ההגדרה המקצועית למושג זה היא "גידול הצריכה הנובע מעלייה בהכנסה הפנויה". למשל, בשנת 1999 הכנסה פנויה בשיעור של אלף שקלים לכל חודש היתה מגדילה את הצריכה החודשית של אותו משק בית ב-360 שקלים. על פי מודלים במיקרו־כלכלה, מרבית המשפחות החיות ברמה סוציו־אקונומית נמוכה או בינונית, יטו לצרוך חלק גדול יותר מהכנסתם הפנויה כאשר ההכנסה עולה. לכן, ירידה בהכנסה תשפיע בצורה מהותית על הצריכה.

נדגים זאת בקצרה. אדם א' מקבל משכורת ממקום עבודתו בסך של 5,000 שקלים. הוא משתמש ב-10% ממנה לקניות המוצרים במכולת. בעל המכולת מקבל את הכספים הללו ומשתמש בהם לתשלום המשכורות לעובדיו. עובדים אלה ימשיכו וירכשו מוצרים נוספים מקמעונאים, ולאחר מכן הכספים הללו יועברו שוב כמשכורת לעובדי אותם קמעונאים. כך, אותו סכום כספי ממשיך ונע בין הספקים השונים, העובדים, הרשויות העירוניות ומחזק את המשק. חלק מהסכום הזה גם משולם כמיסים בדמות מס הכנסה ומע"מ, ומחזק את המצב הכלכלי במדינת ישראל. נחזור לנתון "הנטייה השולית לצרוך" שהזכרנו לעיל. ככל שבעלי המשכורות הנמוכות יקבלו סכום גבוה יותר, כך הם יטו לצרוך יותר והכלכלה תקבל רוח גבית חזקה ותושפע בצורה מהותית מהגברת הצריכה.

בפשטות, ניתן לציין כי הכסף שבו אנו משתמשים אינו נוצר מאין כאשר מקבלים משכורת, אלא נע בצורה אין־סופית, למשך דורות, במעגל זה, בין אדם לאדם ובין עסק לעסק.

פרשת דרכים: בין חזרה לצמיחה למיתון

מהי המשמעות של התובנות הללו? אנו נמצאים כעת בפרשת דרכים שיכולה להוביל למיתון ארוך או לחזור למצב הכלכלי שבו העולם היה קודם. אם אנו עוצרים את הצריכה, מתוך חשש 'מה טומן העתיד?', ומפסיקים לרכוש מוצרים ושירותים, אנו מפסיקים את התנועה המעגלית הטבעית של הכסף.

לכן, הן כבעלי עסק והן כאנשים פרטיים חשוב לזכור שכאשר אנו ממשיכים לצרוך, אנו מניעים את הכלכלה. בעלי עסקים יכולים להמשיך ולרכוש מלאי באמצעות ניכיון צ'קים והלוואות חוץ בנקאיות. עובדים שכירים יכולים להמשיך בהנעת המנוע באמצעות המשכורת החודשית, שחרור חלק מהחסכונות לפנסיה (כעת ניתן לעשות זאת ללא קנסות). אנו יכולים להמשיך לתמוך במסעדות באמצעות הזמנת ארוחות, ולהמשיך לקנות תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות כדי להניע את הגלגל מחדש. בסופו של יום כשהכלכלה פורחת, הכספים הללו חוזרים אלינו מחדש.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: