באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

כיצד רישום נכון של תאריך על גבי הצ'ק ימנע זיופים והונאות?

לא מעט בעלי עסקים רבים ואנשים פרטיים, מקיימים גם בימינו עסקאות בשיקים, לתשלום בשיק יש מספק יתרונות אך יחד עם זאת גם סיכונים. גם ספק השירות וגם הלקוח יכולים להיות חשופים לסיכון בעת קיום עסקאות בשיקים, אז כיצד ניתן למנוע מסכנות וטעויות כאשר כותבים שיק, כיצד רישום נכון של התאריך על גבי השיק יכול למנוע זיופים והנאות וכיצד ניתן להימנע משיקים חוזרים? על כך נענה במאמר.

מהו שיק?

השיק הוא סוג של שטר התחייבות בעזרתו ניתן לשלם עבור סחורה או שירות שקיבלנו, אותו אדם או גוף אשר הנפיק את השיר מתחייב להעביר את הסכום המצוין על גבי השיק לאותו ספק שירות או סחורה. בעבר השיק שימש כאמצעי בטיחות למניעת גניבה או אובדן של הכסף במצבים בהם התשלום יועד למען מרוחק. היום השיקים משמשים בעיקר בעסקאות בהן יש צורך להתחייב מראש לתשלומים קבועים כמו שכר דירה ועסקאות גדולות.

כיצד לכתוב שיק בצורה תקינה?

כאשר אנו כותבים שיק יש כמה דברים שחשוב מאוד לשים להם דגש בכדי לקיים כתיבה בטוחה ונכונה שלהם. ראשית עליכם לרשום את שם האדם או העסק לו אתם מעבירים את התשלום בנוסח "שלמו לפקודת" או "שלמו ל". באזור בו מצוין סכום השיק כתבו את הסכום בספרות ובשורה הנוספת תחת שם העסק המיועד לקבל את הכסף בסמוך למשבצת הסכום עליכם לרשום את הסכום במילים ולבסוף לכתוב "בלבד" לדוגמא, אם הסכום הוא 2,500 ₪ בשורה תכתבו "אלפיים וחמש מאות שקלים בלבד". בתחתית השיק עליכם לרשום את התאריך ולהוסיף את חתימתכם במקום המיועד, הקפידו לכתוב בעט שחור או כחול.

כיצד ניתן לכתוב שיק באופן בטוח?

בשלב הראשון בקשו מהבנק שלכם להדפיס שיקים "למוטב בלבד", עליכם לרשום בצורה ברורה את הסכום בכתב יד ברור בלי רווחים למנוע הוספה של ספרות או מילים לסכום. עליכם להשתמש בעט שאינו מחיק רצוי בצבע כחול או שחור. חשוב מאוד, לעולם אל תתנו שיקים פתוחים לאדם שאינכם מכירים, זוהי דרך מצוינת למנוע הונאה. בכתיבת הצ'ק הוסיפו את סימן ה "קרוס" שהוא שני קווים אלכסונים מקבילים בסמוך לסכום השיק לדוגמא //2,500//, סימן זה ימנע החלפת שיקים בכסף מזומן בבנקים.

כיצד כתיבת תאריך בצורה נכונה יכול למנוע זיופים והונאות?

חלה חשיבות רבה במיוחד במילוי נכון של תאריך בכתיבת שיק או חוזים ומסמכים רשמיים אחרים. את התאריך הנכתב על השיק רצוי לכתוב בצורה מלאה ולא בקיצור, לדוגמא לא 01.01.22 אלא ה- 01.01.2022, כאשר כותבים את התאריך במלואו מסייעים לשמור על השיק מפני פירעון מוקדם ללא הסכמתכם כאשר רושמים את התאריך בקיצור ניתן לזייף בקלות את התאריך על ידי הוספת ספרות נוספות.

כיצד לזהות שיק מזויף?

בכדי לזהות שיק מזויף יש כמה דרכים, ראשית עליכם לבדוק כי מבנה תעודת הזהות תואם לאדם המספק לכם את השיק, לרוב קידומת 02 בתעודת זהות תהיה לילידי שנות ה-70, קידומת 01 ניתנת לרוב לעולים חדשים, כך שתוכלו להשוות בין קידומות תעודות הזהות לאדם מולכם. בדקו תאריך הנפקת פנקס השיקים אשר מופיע בצד שמאל אם הוא ישן מדי, זה מעורר חשד, רצוי שהלקוח ימלא את השיק מולכם ולא יגיע עם אחד מוכן. וודאו כי השיק שלם ותקין, נסו להשוות בין חתימת הלקוח לתוכן השיק.

לסיכום, כיצד להיות בטוחים בשיק?

כבעלי עסק תמיד ניתן להיעזר בשירות חברת ניכיון שיקים כדוגמת בית מאור אשר נוסדה ב-1996 ומובילה את תחום ניכיון השיקים בארץ כולל שיקים מסחריים, המרה ורכישת מט"ח.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: