באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

כיצד להימנע מלקוחות שלא משלמים?

בשנים האחרונות הפך נושא הגבייה לתופעה מורכבת ואף כואבת מפאת היותו בעל השפעה הרסנית על המשך קיומו של העסק. במאמר הנוכחי ברצוננו לסייע לכם להבין טוב יותר כיצד ניתן לשמור על יחסים טובים מול הלקוח החייב וכיצד הכי כדאי לנהוג בעת סירוב לעמוד בתשלומים. הקמת עסק כרוכה כידוע בלא מעט הוצאות, ויתכן כי פתאם יופיע לקוח שיפסיק לשם לכם ללא שום התראה מוקדמת. החל מהרגע הזה עתיד להיווצר מעגל קסמים שעלול להוביל בסופו של יום לאיום ממשי על המשך הפעילות העסקית.

דרכים בטוחות לגביית חובות

ישנם תירוצים רבים המשמשים לקוחות שאינם מוכנים לשלם בין אם מדובר במחלה שלפתע פקדה את מנהלת החשבונות ובין אם מדובר במחסור בצ’קים. עבור שני הצדדים מדובר בסיטואציה לא נעימה, כאשר לעתים מדובר בחוסר נעימות כה גדול עד שבעלי העסק מעדיפים לוותר על החובות במטרה להימנע מעימותים עם הלקוח. מכיוון שבעל העסק הוא זה שעומד בחזית השיווקית של העסק ומטבע הדברים אין הוא מעוניין להרחיק לקוחות או ליצור תדמית שלילית, מצבים אלו נחשבים לבעייתיים במיוחד עבור בעל העסק.

היעדר גבייה – תוצאות הרסניות לעסק

התוצאה של היעדר גביית חובות מהלקוח החייב עשויה להסתכם בכך שבעל העסק הוא זה שיאלץ לממן את לקוחותיו החייבים. מחסור בתזרים המזומנים עלול לייצר קושי משמעותי עבור בעל העסק לעמוד בתשלומים הנדרשים עבור הספקים. סיטואציות אלו ברוב המקרים מסתיימות בכדור שלג שבקושי ניתן לעצרו. בפועל ייתכן כי העסק ייכנס לקשיים ומשברים בלתי הפיכים. כדי להימנע מלקוחות חייבים חשוב ראשית לדאוג להסכם כתוב בו תנאי התשלום יהיו מפורטים בכתב.

פעולות מנע

יש להחתים את הלקוחות על ערבות אישית ו/או שטרי חוב ולהוסיף להסכם הכתוב את מלו פרטי הזיהוי הרלוונטיים של הלקוח כלומר את שם העסק, מספר עוסק מורשה או ח.פ, כתובת מלאה ועדכנית, מספרי טלפון וכל פרט אחר שיידרש בעתיד במקרים של בעיות. באופן כללי בעל העסק חייב להחזיק את הלקוח קצר ולא להעניק לו שום לגיטימציה לחרוג מתנאי התשלום שנקבעו במטרה להימנע ממצבים של תקדימים שיכולים להוביל לחובות בעתיד. אם ניתן, חשוב שבעסק שלכם יהיה אדם שאחראי על נושא גביית החובות מהלקוחות.

אחראי על גביית החובות, תפקידו?

אותו העובד שכל תפקידו נעוץ בגביית או מחיקת חובות מהלקוחות רצוי ויתוגמל על אחוזים מהגבייה מכיוון שזו נחשבת לאוויר לנשימה עבור כל עסק שהוא. בעל העסק לא יהיה לחוץ שכן הוא יודע שישנו אדם שאמון על נושא הגבייה, מה שמאפשר בנוסף לבעל העסק להימנע מהתמודדות ישירה מול הלקוחות. המלצה נוספת היא להקפיד להיות עירניים כל הזמן ולוודא כי הלקוח זמין בטלפון בעסק, שעובדיו נוכחים, שבית העסק פועל כשורה ולבסוף לוודא שהלקוח איננו מתחמק על ידי מתן מענה מוזר ולא ברור.

חיפוש מידע ברשת

המידע הזמין ברשת רק הולך וגודל בתקופה האחרונה. מידע זה ברובו ניתן בחינם, אולם לעתים עולה הצורך להשקיע ולהוציא מידע בעל זמינות לכל הציבור על ידי מתן תשלום סמלי. בעלות של 11 שקלים בלבד ניתן כיום להוציא תדפיס רשם חברות על עסק. בנוסף ניתן לפנות אל חברות המתמחות בנושא של תדפיסי אשראי במטרה להוציא כאלו אודות לקוחות. כדי לראות האם עסק נמצא בבעיות ויש עליו תביעות או תלונות, ניתן לבצע בדיקה מהירה ברשת האינטרנט.

פנייה לעורך דין מומחה

מידע זה הוא שימושי לאין ערוך משום שבאמצעותו ניתן להימנע מסיבוכים עתידיים מול לקוחות. על מנת להגיע להסדר בגין בעיה בגבייה המהווה בעיה משפטית לכל דבר חשוב לפנות אל איש מקצוע מומחה בדמות של עורך דין בתחום של הליכי גבייה על בסיס ריטיינר חודשי. במידה ועל אף כל המאמצים וההתרעות ששלחתם ללקוח עדיין אין הוא מוכן לשלם ניתן לפתוח בהליכים משפטיים. בנקודה זו נתחיל לעשות שימוש בתיעוד הראשוני שנאסף אודות הלקוח לרבות שטרי חוב, מכלול פרטיו המזהים ותעודות משלוח חתומות.

תיעוד זה יידרש לצרכי הוכחת החוב כלפיו. תביעות עשויות לעתים לסייע בהיבט ההרתעתי ובהגדלה של קרן החוב, מאחר
וישנה אפשרות לתבוע ריבית משפטית בנוסף, ודרך כך לדרוש מהלקוח לשלם בגין התנהלותו הבעייתית. מהלכים אלו חשוב לחדד אינם מניבים בהכרח את התוצאות המבוקשות, אדרבא עשויים להיגרר במשך שנים וההוצאות לניהול תביעות יכולות להגיע לסכומים לא נמוכים בכלל. חשוב להביא בחשבון את כל המשתנים במשוואה במידה והתקבלה ההחלטה להתקדם בהליכים משפטיים.

התנהלות זהירה וחכמה

שמירה על תנהלות חכמה ומתונה בפן הכלכלי, יכולה לסייע לבעל העסק להיות בראש שקט ולמנוע מצבים בהם העסק יהיה תלוי כולו בפדיון מהלקוחות. בעזרת התנהלות זהירה ניתן להביא לעסק את השקט התעשייתי הרצוי. ניתן להקטין את הצורך בהלוואות על ידי חיסכון במשאבים שיכול לתרום בסופו שלם לרווחה הכלכלית של העסק ולהוציא כל אפשרות של תלות מוחלטת בלקוחות בעתיד.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: