באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

יתרונות של צ'ק מול כרטיס אשראי

שוק התשלומים בישראל מורכב מאמצעי תשלום שונים, בהם צ'קים, מזומן וכרטיסי אשראי. כך, לציבור הלקוחות יש את האפשרות להחליט באיזה אמצעי הם מעדיפים להשתמש בכל עסקה ועסקה, על פי שיקולים ספציפיים כגון מחיר העסקה, סוג העסקה (המוצר או השירות בו מדובר), מצב חשבון הבנק ועוד.

בכל שנה, חצי מסך העסקאות בכל ענפי המשק, מתבצעות תוך שימוש בצ'קים (המחאות), בסכומי  כסף גבוהים, הנאמדים בכמיליארד שקלים חדשים. זאת, על ידי בעלי עסקים ולקוחות פרטיים למטרות שונות, בהן תשלום דמי שכירות, חשבונות, תשלומים למוסדות החינוך, רכישת ריהוט, רכבים, חתונות וכדומה.

מה זה צ'ק?

המדובר בשטר חליפין שניתן לפרוע בצורה מיידית, כאשר מי שנותן את הצק נקרא המושך, הגורם לטובתו נכתב הצק (אדם פרטי, עסק או חברה) הוא הנפרע, וסניף הבנק בו מתנהל החשבון הוא הנמשך. צ'ק הוא אמצעי תשלום המתאים ללקוחות שמעוניינים לקבוע בעצמם את תאריך התשלום בהתאם לצרכים האישיים, מבלי להיות כבולים למועד שבו יורדים כל החיובים בכרטיס האשראי. זהו אחד היתרונות הבולטים, המעניק גמישות מרבית, מאחר וישנה אופציה לרשום צ'ק דחוי לתאריך ספציפי, אם בשל מחסור במזומן, המתנה למשכורת החודשית, עסקאות צפויות ועוד.

היתרונות העיקריים

  • במצבים בהם אין ברשותכם מזומנים או שחסר לכם סכום כסף מסוים, הצק מהווה אמצעי תשלום חלופי, שיכול לסייע לכם באופן מיידי.
  • היכולת לכתוב צ'ק דחוי לתאריך ספציפי לפי בחירתכם, מאפשרת שליטה וניהול מיטבי של הכספים, תוך מתן פתרונות לבעיות פתאומיות שעולות ויצירה של מסגרת אשראי מסוימת, שאינה קשורה לבנק.
  • בהמשך לכך, השימוש בצקים אינו תופס לכם מקום במסגרת האשראי בחשבון הבנק ומקנה גמישות רבה בקביעת סכום התשלום.
  • זהו אמצעי יעיל ונוח לביצוע עסקאות עם עסקים, ספקים או נותני שירותים, שאינם מקבלים תשלום בכרטיסי אשראי.
  • כאשר משלמים בצ'ק ישנה אפשרות להעביר לסניף הבנק הוראה לבטל אותו, במידה שהוא טרם נפרע. בצורה זו, אם לא קיבלתם את התמורה עבור הצ'ק תוכלו לבטל אותו.
  • בניגוד לשימוש בכרטיס אשראי, בעת התשלום בצ'ק אין הוספה של ריביות. בנוסף, מאחר ומהעסקים נגבית עמלה בעת ביצוע עסקאות באשראי, מקומות רבים מעודדים את הלקוחות להשתמש בצ'קים ומעניקים הנחות במחירים.
  • לקוחות מהמגזר העסקי יכולים לנצל את השימוש בצ'קים למטרות של ביטחונות, ניכיון ואשראי.

על מה חשוב להקפיד?

כאשר רושמים צ'ק, גם אם לתאריך רחוק, רצוי לוודא שיש בחשבון הבנק שלכם את סכום הכסף המתאים. חשוב לבדוק שרשמתם בצורה נכונה ומדויקת את כל הפרטים הנחוצים, כדי שהבנק לא יחזיר את הצ'ק. שימו לב שעל הצ'ק רשום "למוטב בלבד" כדי שלא יוכלו להעביר אותו הלאה והקפידו גם לסמן קרוס בחזית שלא תהיה אפשרות למשוך אותו ככסף מזומן אלא רק להפקידו בבנק.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: