באישור שוק ההון
מס. רישיון למתן אשראי - 54530
מס. רישיון המרת מט״ח - 57692

ההבדל בין שיקים פרטיים לשיקים מסחריים

הן אנשים פרטיים והן בעלי עסקים נדרשים לעיתים לסוגיית הטיפול בשיקים פרטיים או שיקים מסחריים. בניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, הצ'קים לא נעלמו עדיין מהעולם, גם בעידן הדיגיטלי בו אנו נמצאים. זאת מכיוון שצ'קים מאפשרים דחיה של מועד התשלום וניתן לבצע מעקב אחריהם באמצעות רישום. בעלי עסקים מתמודדים פעמים רבות עם ספקים שאינם מקבלים אשראי וניתן לעבוד מולם עם מזומן או עם צ'קים בלבד. גם אנשים פרטיים הנדרשים לשלם שכר דירה, עושים זאת באמצעות שימוש בצ'קים דחויים. ישנם מספר הבדלים עיקריים בין שיקים של אנשים פרטיים לשיקים מסחריים. במאמר זה נעמוד על טיבם של הבדלים אלו.

מאפייניהם של שיקים פרטיים ושיקים מסחריים

ישנם מספר הבדלים עיקריים בין צ'קים פרטיים לצ'קים מסחריים. ברשימה שלהלן נתייחס להבדלים אלו:

ויזואליות – מבחינה ויזואלית, צ'ק פרטי יהיה קטן יותר מצ'ק מסחרי. זאת מכיוון שבניגוד לצ'ק מסחרי, צ'ק פרטי אינו מכיל ספח למעקב. הספח למעקב משמש את הנהלת החשבונות של החברה המספקת את הצ'ק. בנוסף, לרוב צ'קים פרטיים יהיו לרוב ממולאים בדפוס ולא בכתב יד. 

רמת הבטיחות – מכיוון שבעלי עסקים חשופים הרבה יותר לניסיונות זיוף והונאה, הצ'קים בהם הם משתמשים נחשבים לבעלי רמת בטיחות גבוהה יותר מאשר צ'קים של אנשים פרטיים. צ'קים עסקיים עשויים להיות מצוידים בהולוגרמות, סימני מים, דיו מיוחדת ועוד שלל אמצעים אשר מקשים על זיוף והעתקה. 

מיתוג ומקצועיות – בניגוד לצ'קים פרטיים, צ'קים מסחריים יהיו מצוידים בדרך כלל בסימון בולט של לוגו החברה. הדבר מקנה לחברה מיתוג שאנשים פרטיים אינם זקוקים לו.

כיצד ניתן להתמודד עם שיקים מסחריים ופרטיים דחויים

צ'קים דחויים הינם צ'קים שמועד הפירעון שלהם מאוחר יותר מתאריך כתיבת הצ'ק עצמו. לעיתים מועד הפירעון יכול להיות מספר ימים לאחר תאריך כתיבת הצ'ק ולעיתים אף מספר חודשים. על מנת לפרוע שיקים דחויים, ניתן לבצע ניכיון שיקים לפרטיים, וגם ניכיון שיקים לעסקים. ניכיון שיקים היא פעולה המאפשרת להפוך את הצ'ק הדחוי לכסף מזומן, גם אם מדובר בצ'ק הרשום למוטב בלבד. בעלי עסקים רבים וגם אנשים פרטיים משתמשים בשירותי חברות המאפשרות לבצע ניכיון צ'קים על מנת לפרוע חובות במהירות ובקלות ולהגדיל את תזרים המזומנים. מדובר בפעולה פשוטה, אשר במסגרתה נלקחת עמלה של אחוזים בודדים על ביצועה. בנוסף, נלקחת ריבית על הזמן שנותר עד לפרעון.

היתרונות הגלומים בניכיון שיקים

ישנם מספר יתרונות בולטים לניכיון צ'קים ללקוחות פרטיים וללקוחות עסקיים כאחד:

  1. ניתן לשפר מיידת את תזרים המזומנים.
  2. ניתן לבחור את סכום הכסף שנרצה לנכות מהצ'ק.
  3. המזומן מתקבל ישירות לחשבון העסק או לחשבון הבנק של הלקוח הפרטי.
  4. ניתן לבדוק את כל הצ'קים כדי לוודא שהם אכן תקינים.
  5. שיעורי הריבית יחסית נמוכים ביחס לאלטרנטיבות אחרות.

היכן מומלץ לבצע ניכיון שיקים

ניכיון שיקים לפרטיים או ניכיון שיקים לעסקים, ניתן לבצע בחברות שונות. על מנת לבצע בחירה מושכלת וחכמה ביניהן, מומלץ לבצע מספר בדיקות פשוטות. ראשית, יש לבדוק שהחברה מחזיקה ברישיון למתן אשראי המוענק מידי משרד האוצר. שנית, מומלץ לבדוק את וותק החברה והמוניטין  שלה. שלישית, מומלץ לבדוק המלצות על החברה, רצוי ממכרים או קרובי משפחה. חברת בית מאור הינה חברה וותיקה ואמינה המעניקה שירותי ניכיון שיקים ללקוחות פרטיים והן ללקוחות עסקיים. החברה פועלת כבר למעלה מעשרים וחמש שנה בתחום של ניכיון צ'קים בישראל. אנו מציעים ללקוחותינו שירות לקוחות מעולה המלווה ביחס אישי, מחירים נוחים ומסלולים מסובסדים לעסקים. פנו אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

/ 5.

לכניסה לאזור האישי, הזינו אימייל וסיסמא: